ВО "Свобода"

ENG

13 січня 2015
Довідка щодо порушень під час розгляду Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік"
Довідка щодо порушень під час розгляду Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік"

1. Під час розгляду проекту Державного бюджету було порушено ч.5 ст.153 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України".

Проект Державного бюджету було внесено до Верховної Ради України 22 грудня 2014 року, а представлено вже наступного дня ‒ 23 грудня 2014 року. Відповідно до ч.5 ст.153 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", поданий Кабінетом Міністрів України проект закону про Державний бюджет України на наступний рік надається народним депутатам та Рахунковій палаті не пізніше ніж за 4 дні до його представлення у Верховній Раді.

2. Під час розгляду проекту Державного бюджету було ухвалено Постанову Верховної Ради України "Про особливості процедури розгляду і прийняття проекту Закону України про Державний бюджет України на 2015 рік". При цьому ухвалення будь-яких постанов щодо зміни процедури затвердження Державного бюджету України є таким, що грубо порушує Регламент Верховної Ради України.

Відповідно до ч.1 ст.96 Конституції України, Державний бюджет України затверджується щорічно Верховною Радою України на період з 1 січня по 31 грудня, а за особливих обставин ‒ на інший період.

Відповідно до ч.1 ст.39 Бюджетного кодексу України, розгляд та затвердження Державного бюджету України відбувається у Верховній Раді України за спеціальною процедурою, визначеною Регламентом Верховної Ради України.

Таким чином, процедура затвердження Державного бюджету України є такою процедурою, що зумовлена вимогами ч.1 ст.96 Конституції України та ч.1 ст.39 Бюджетного кодексу України. Більше того, Бюджетним кодексом України чітко передбачено, що розгляд та затвердження відбувається за спеціальною, а не загальною процедурою.

Відповідно до ч.2 ст.50 закону "Про Регламент Верховної Ради України", ухвалення рішення про одноразове відхилення (ad hoc) від процедур, передбачених цим Регламентом, не допускається, якщо така процедура, одноразове відхилення (ad hoc) від якої пропонується, зумовлена вимогами Конституції України або закону.

Отже, Регламент Верховної Ради України прямо забороняє ухвалювати будь-які рішення, які передбачають відхилення від спеціальної процедури затвердження Державного бюджету України, оскільки така процедура є спеціальною та зумовленою вимогами Конституції України та Бюджетного кодексу України.

3. Проект Державного бюджету було розглянуто відразу в цілому, без дотримання процедури розгляду у трьох читаннях. При цьому від процедури розгляду проекту Державного бюджету було усунуто Бюджетний комітет Верховної Ради України.

Відповідно до ч.1 ст.155 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", проект закону про Державний бюджет України на наступний рік розглядається за процедурою трьох читань з урахуванням особливостей, передбачених цією главою.

Під час підготовки проекту Державного бюджету, згідно із ч.4 ст.156 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", комітет, до предмета відання якого належать питання бюджету, не пізніше 15 жовтня року, що передує плановому, розглядає пропозиції до проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік, висновки Рахункової палати і готує висновки та пропозиції до нього (які викладаються у вигляді проекту Постанови Верховної Ради), а також таблицю пропозицій суб'єктів права законодавчої ініціативи з урахуванням вимог пунктів 1-3 частини першої статті 118 цього Регламенту.

Відповідно до ч.5 ст.156 закону "Про Регламент Верховної Ради України", проект постанови Верховної Ради щодо висновків та пропозицій до проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік, а також таблиця пропозицій суб'єктів права законодавчої ініціативи надаються народним депутатам не пізніше ніж за 2 дні до розгляду Верховною Радою проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік у першому читанні.

Відповідно до ч.10 ст.157 закону "Про Регламент Верховної Ради України", проект закону про Державний бюджет України на наступний рік вважається ухваленим у першому читанні, якщо на підтримку під час голосування в цілому проекту постанови Верховної Ради щодо висновків та пропозицій до проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік проголосувала більшість народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради. Схвалені Верховною Радою висновки та пропозиції до проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік набувають статусу Бюджетних висновків Верховної Ради.

Таким чином, при ухваленні Державного бюджету було повністю проігноровано процедуру його розгляду в першому читанні.

Відповідно до ч.1 ст.158 закону "Про Регламент Верховної Ради України", після ухвалення проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік у першому читанні Кабінет Міністрів України за участю уповноважених представників комітету, до предмета відання якого належать питання бюджету, готує та у 14-денний строк, але не пізніше 3 листопада року, що передує плановому, подає до Верховної Ради проект закону про Державний бюджет України на наступний рік, підготовлений відповідно до Бюджетних висновків Верховної Ради, і порівняльну таблицю щодо їх урахування із вмотивованими поясненнями щодо неврахованих положень Бюджетних висновків Верховної Ради.

Відповідно до ч.2 ст.158 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", поданий Кабінетом Міністрів України проект закону про Державний бюджет України на наступний рік, підготовлений відповідно до Бюджетних висновків Верховної Ради, і порівняльна таблиця щодо їх урахування надаються народним депутатам не пізніш як за 10 днів до розгляду питання на пленарному засіданні Верховної Ради.

Відповідно до ч.3 ст.158 закону "Про Регламент Верховної Ради України", комітет, до предмета відання якого належать питання бюджету, після подання Кабінетом Міністрів України проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік, підготовленого до другого читання, готує висновок щодо врахування у цьому законопроекті Бюджетних висновків Верховної Ради.

Таким чином, під час розгляду проекту Державного бюджету було повністю проігноровано процедуру його підготовки та розгляду до другого читання.

4. Під час розгляду проекту Державного бюджету народним депутатам України було відмовлено у розгляді їхніх пропозицій до бюджету, чим порушено їх конституційне право законодавчої ініціативи.

Відповідно до ч.1 ст.156 закону "Про Регламент Верховної Ради України", яка визначає порядок підготовки проекту Закону про Державний бюджет України до першого читання, народні депутати, комітети формують свої пропозиції до проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік і не пізніше 1 жовтня року, що передує плановому, направляють їх до комітету, до предмета відання якого належать питання бюджету.

Таким чином, народні депутати реалізують конституційне право законодавчої ініціативи при розгляді проекту Закону про Державний бюджет України шляхом направлення своїх пропозицій до Комітету з питань бюджету. Отже, відмовляючи народним депутатам у розгляді пропозицій до проекту Державного бюджету України на 2015 рік, було порушено їхнє базове право законодавчої ініціативи.

5. Під час голосування щодо ухвалення проекту Державного бюджету в цілому народним депутатам не було роздано остаточного підготовленого варіанту проекту.

Відповідно до ч.2 ст.158 закону "Про Регламент Верховної Ради України", яка передбачає можливість ухвалення проекту Державного бюджету в другому читанні та в цілому, поданий Кабінетом Міністрів України проект закону про Державний бюджет України на наступний рік, підготовлений відповідно до Бюджетних висновків Верховної Ради, і порівняльна таблиця щодо їх урахування надаються народним депутатам не пізніш як за 10 днів до розгляду питання на пленарному засіданні Верховної Ради.

Таким чином, під час голосування щодо ухвалення проекту Державного бюджету в цілому народним депутатам обов'язково повинні бути роздати підготовлений проект Державного бюджету.

6. Усі вищезазначені порушення Закону України "Про Регламент Верховної Ради України" означають, що одночасно був грубо порушений Бюджетний кодекс України, де зазначено, що "розгляд та затвердження Державного бюджету України відбувається у Верховній Раді України за спеціальною процедурою, визначеною Регламентом Верховної Ради України" (ч.1 ст.39 Бюджетного кодексу України).

Аналітична служба ВО "Свобода"